Klasdagboek

Gekke bekken op Carnaval.

Eerst was er (opnieuw) fijn nieuws, Yara was grote zus geworden van een broertje Lewis.
Ze trakteerde alle kindjes met een zakje wolkensnoepjes en de juffen op een lekker doopsuikertje.
Alle kinderen stempelden daarna een dikke duim op een rompertje en
juf Ellen toverde ze om tot uiltjes.
Een geschenkje voor baby Lewis.




De volgende dag konden we opnieuw feest vieren in de klas, Jaro werd nl. drie jaar.
Eerst maakten we een leuke kroon en versierden we drie ballonnen.


Jaro koos een rugzakje als klascadeautje.

Zelf had Jaro ook een klascadeau mee, een grote doos met allerlei speelgoedjes van bij hem thuis.




Daarna konden we eindelijk proeven van heerlijke chocolademousse en een sapje.







Genoeg feest gevierd, tijd voor actie.
Leren over de clown. Maar hoe ziet een clown eruit?
- rode neus
- gekleurd haar
- geschminkte mond
- kleurrijke kledij
- een gek hoedje
- grote schoenen.

We maakten samen een clownspak en begonnen eerst met het maken van een hoed.
De kinderen mochten een groot gekleurd blad bestempelen met een ballon.









Als het blad droog was, konden de kinderen kiezen uit drie soorten vormen als hoed.
De juffen knipten de vorm uit en plaatsten voor de eerste kleuters een kader van stippen op de hoek.
Hierop moesten de eerste kleuters een patroon kleven bv. bol - vierkant - bol - vierkant - ...
De peuters kregen kleeffiguurtjes en mochten hun hoed hiermee verder versieren.











Tot slot maakten we nog een clownstrui.
Hiervoor hadden de juffen reeds de vorm uitgeknipt en plakband op de trui gekleefd.
Klassikaal legden de juffen uit dat de eerste kleuters rustig in de vierkantjes van de trui moesten schilderen met verschillende kleurtjes. Peuters die dit ook konden deden dit automatisch op hun trui.
Het leverde, als de plakband weg was, een mooi resultaat op.















De clownstrui bestond uit twee delen.
Op het tweede deel mochten de kinderen stempelen en de juf schreef hun naam er nog op.
Nog twee lintjes eraan, een rode neus bij de kinderen
 en het clownspak was klaar.



Na al dat werken was het wéér eens tijd om feest te vieren.
Senne werd drie jaar en trakteerde de klas op lekker bessenmuffins.
Hij had ook diverse stickers mee als klascadeau en
super grote ballonnen om zot mee te doen in de gang.




Hier beleefden de kinderen heel veel plezier, een confetti-bak.





De eerste kleuters kregen een confetti-opdracht.
Samen met juf Gwenny speelden ze een spel. Ze kregen een dobbelsteen om mee te rollen, 3 kanten met ogen op (1 - 2 - 3) en drie kanten met een kleur op (blauw - groen - rood).
Bijvoorbeeld
Als ze "rood" gooiden mochten ze één confetti rood inkleuren.
Als ze "drie" gooiden mochten ze drie confetti's inkleuren, in een kleur dat ze zelf wilden.




De peuters kregen een vormenpuzzel van Bumba.





Juf Caroline maakten met de kinderen confetti-donuts, overheerlijk.








Tot slot nog een verjaardagsfeestje in de klas, Iliano werd 4 jaar.

Hij koos een brooddoos van planes als klasgeschenk.

Igliano trakteerde met watermeloen en druiven.


En had allerlei fijne cadeautjes mee voor de klas en een chocolaatje voor de juffen.


Feest in de klas.

Tussen al dat verkeer vierden we ook de verjaardag van Nolan en Ermia. Zij werden beiden drie jaar.


Nolan koos voor rollenstiften als cadeautje van de klas.

Overheerlijke Cake voor Nolan zijn verjaardag.

Nolan had ook een klascadeau mee, met daar in van alles om te knutselen.






Taart van Ermia MMMM

Ermia koos als cadeautje van de klas een bellenblazer.


Hij had een auto bij van Cars voor de klas.

Verkeer

Het volgende thema ging over verkeer. Het is nu bijna elke ochtend donker en 's avond vroeg donker dus onze fluojassen zijn zéér belangrijk.

We verzamelden een heleboel dozen om er een auto van te maken.
Eerst schilderden we de doos in een mooi kleur,
daar was veel werk aan want er waren vier kanten aan de doos.













De tweede stap was maken van lampen, hiervoor gebruikten we twee technieken.
Voor de voorste lampen scheurden we geel papier in stukjes en kleefden het op twee ronde bierviltjes.
Voor de achterste lampen knipten we rood papier in stukjes en kleefden het ook op twee bierviltjes.










Tot slot stempelden we auto's, fietsen of vliegtuigen op onze auto.
De juffen maakten een autonaamplaat en bevestigden de lampen en de wielen op de juiste plaats.




We leerden dat er voertuigen waren die niet alleen konden rijden op de weg, maar dat er ook voertuigen waren voor in de lucht of in het water.
De kinderen moesten de voertuigen in de juiste kolom leggen en dan vastkleven.
De eerste kleuters (vlinders) deden dit zonder hulp van de juf, want we hadden het eerst klassikaal in de kring uitgelegd.
De peuters (pimpampoentjes) zaten bij juf Wendy. De juf toonde een voertuig en luisterde of ze het voertuig herkende. Daarna vroeg juf Wendy waar het voertuig thuis hoorden.






Het boekje dat centraal stond dit thema was "Anna in het verkeer" van Kathleen Amant.
Vandaag gaat Anna samen met mama naar de stad om een ijsje te eten.
Ze gaan met de fiets.
Mama rijdt en Anna zit achterop.
In de stad is het druk en er is veel lawaai.
Anna en haar mama kijken altijd goed naar links en rechts,
lopen op de stoep en steken over op het zebrapad.
Juf Caroline leerde de kinderen een liedje over het verkeer.
En samen speelden we TIK TAK over de auto.
Hieronder kan je de kinderen nog eens bewonderen in hun zelfgemaakte auto.





















Wie heeft er op mijn kop gepoept?

De eerste week na de kerstvakantie werkten we rond een vreemd thema nl 'kaka'.
We hadden twee verhalen die onze aanzet waren.

Het eerst verhaal was "Over een mol die wou weten wie er op zijn kop had gepoept?"

De mol krijgt een drol op zijn kop en 
loopt bij verschillende dieren langs om te weten te komen wie er op zijn kop heeft gepoept. 
Elk dier laat zijn ontlasting zien tot een paar vliegen hem helpen de dader te ontmaskeren, 
nl. de hond.
De mol neemt dan op grandioze wijze wraak op de hond.



Het tweede verhaal was 'Mag ik eens in je luier kijken?'

Muisje is ontzettend nieuwsgierig.
Overal wil hij in kijken, zelfs in de luiers van zijn vriendjes.
Haasje, Geitje, Hondje, Koetje, Paardje en Varkentje, één voor één komen ze aan de beurt.
Dan willen de vriendjes natuurlijk ook wel eens weten wat er in de luier van Muisje zit.
Er staat hun een grote verrassing te wachten, niks want Muisje doet zijn behoefte op het potje.

De beide verhalen vertelden heel veel rond de vorm en kleur van de ontlasting van de dieren.
Daardoor konden de kinderen met plasticine de ontlasting na boetseren.






We maakten Muisje uit het boek na.
We kleurden hem in met stiften en versierden een stoffen pamper, want tijdens onze waarneming van pampers zagen we dat er altijd leuke prentjes op de pampers staan.

















Waarneming pampers






Tijdens dit thema vierden we de verjaardag van Ky-Mano hij werd vier jaar.
Hij koos een spelletje en had voor iedereen american cookies mee.






Baby's en Kerstmis

Voor we aan de slag gingen om heel wat te leren over de baby,
moesten we eerst werken voor onze nieuwjaarsbrief.
Hiervoor mochten de kinderen stempelen met kokkers.
Ze kregen verschillende groene tinten aangeboden en mochten gans hun blad vol stempelen.
Als hun blaadje droog was, mochten ze met de andere kant van de koker (een kleine cirkel) opnieuw stempelen, dit maal met rood, zilver en goud.
Zo creëerden de kinderen een kerstboom met kerstballen en
maakten we hiervan een mooie nieuwjaarsbrief.
Er moest natuurlijk ook een versje aangeleerd worden.
Elke dag oefenen was de boodschap en ze konden het goed (met hier en daar een klein beetje hulp).

























Met de hulp van alle ouders hadden we een grote doos gevuld met kerstkaarten.
De kinderen konden de kaarten zelf bekijken en praten samen met elkaar over wat ze allemaal zagen.
Daarna veranderden we de tafel in een knutseltafel en konden de kinderen (onder begeleiding van de juffen) zelf een kerstkaartje creëren.







Samen met juf Caroline versierden de kinderen een kerstboom.
Dat zorgde voor een gezellige kerstsfeer in de klas.




De kinderen kregen de kans om zelf hun eigen kerstboom te schilderen.
Eerst bekeken we klassikaal hoe een kerstboom eruit zag, a.d.h.v. prenten en onze eigen kerstboom.
Daarna deden we onze schilderschorten aan en gingen aan de slag.










We leerden niet alleen over kerstmis, maar ook heel wat over de baby.
Sem, Brent en Solo werden reeds grote broer en binnenkort worden Evan, Yara en Chynouck ook grote broer/zus.
Ons prikbord veranderd in een evolutiebord. We hingen van alle kinderen een foto van NU en daarnaast een foto van toen ze een baby waren (en ook hun geboortekaartje).














We deden samen een brainstorm over de baby en veranderde we onze poppenhoek in een babyhoek.


Baby's eten niet zoals ons maar drinken veel melk en eten papjes.
Dus fruitpap maken en er eens van proeven, moesten we zeker doen.
Wat hadden we nodig.
- een appel
- een peer
- een banaan
- sinaasappel
- koekjes






 Een banaan prakken.
Alles mixen en klaar.


En nu een lepel fruitpap proeven.
Voor de ene al lekkerder dan de andere.






























We kregen het bezoek van baby Freja, haar mama en grote broer. Baby Freja mocht in badje. We keken samen heel aandachtig wat de mama allemaal deed.






Net zoals elke jaar gaan we met alle kinderen van de school naar de kerk voor de kerstviering. 
Al onze kinderen waren super flink en keken hun ogen uit. 
Ayan mocht zelf eens tot bij priester Carmino komen en 
ze deelden highfive, vuistjes en dikke duimen uit aan elkaar. 
Ondanks dat Ayan geen Nederlands spreekt of begrijpt, begreep hij wel al deze gebaren.









Tot slot wensen we iedereen 
een fijn en gezond 2018.

Het heel jaar Spiekpietjes.

Voor het thema 'Sinterklaas' werkten we het verhaal "Het heel jaar Spiekpietjes" uit.
Bijna alle onderdelen uit het boek kwamen aanbod en zo leerden we wat Sinterklaas het ganse jaar uitspookt met zijn Zwarte Pieten en Spiekpietjes.

Eerst deden we een brainstorm, daarvoor mochten de kinderen alles vertellen wat ze reeds kenden over Sinterklaas en Zwarte Piet. De cadeautjes was het meest populaire antwoord.

In de klas hing een reuze aftelkalender. Sinterklaas staat in zijn hemdje en onderbroek als start en 9 dagen voordat het zijn verjaardag is, kleden we hem stuk voor stuk en dag per dag aan.

Wat we niet mochten vergeten, was een brief voor de Sint.
Samen met de kinderen keken we in de speelgoedboekjes.
De vraag was: "Welk speelgoed willen we voor in de klas." en niet "Wat wil je voor thuis."
We maakten de kinderen goed duidelijk dat er veel op de brief stond, maar dat Sint niet alles brengt.

Daarna gingen we aan de slag met ons boek van de Spiekpietjes.
In de maand januari gaat Sinterklaas altijd op reis met zijn Zwarte Pieten en Spiekpietjes.
Hij gaat naar een warm land om aan het strand te gaan liggen luieren.
Daarom mocht de kinderen in onze klas experimenteren in de zandtafel.


In de maand februari keren ze terug naar hun huis in Spanje, maar dan ligt er heel veel sneeuw.
Omdat het bij ons (toen) niet aan het sneeuwen was,
experimenteerden we met scheerschuim en ecoline.









In de maand maart, komen er verschillende bakkers langs bij de Sint.
De Spiekpietjes moeten al het lekkers (de nieuwe recepten) van de bakkers proeven.
Dus wij proefden van al het lekkers van Sinterklaas, die hij in twee zakken voor ons had gedaan.
Er mocht telkens één kleuter iets uit de zak nemen en dan proefden we een stukje.
Sommige dingen waren super lekker, andere wat minder lekker (vooral de marsepein).


Speculoos
 Chocolade
 Suiker letterkoekjes
 Marsepein
 "Mariatjes"
Witte chocolade
 letterkoekjes

Proeven van al het lekkers.

























We hebben ook zelf wat lekkers gemaakt, nl. speculaas.
De kinderen konden kijken hoe je speculaasdeeg moest maken en daarna bakten we alles af in de oven. Al zeggen we het zelf, super lekkere speculaaskoekjes.






In de maand april komen er bij de Sint mensen langs die nieuw speelgoed hebben uitgevonden.
De Spiekpietjes mogen dan het nieuwe speelgoed uittesten.
Wij vonden geen nieuw speelgoed uit, maar gingen langs in de klas van juf Els en juf Gwenny/juf Carla. Daar namen we een stuk speelgoed mee dat wij in onze klas niet hadden.
We hebben het speelgoed uitgetest of het al dan niet leuk was.
We kozen voor de poppenhuizen van Dora en de Bob de bouwer voertuigen.
Dora had het meeste succes, de kinderen hebben er twee weken mooi meegespeeld.




 In de maand mei leggen alle vogels een ei.
Zo ook de merels van Sinterklaas. De merels brengen namelijk alle Spiekpietjes naar de huizen met kindjes, dus worden er elk jaar nieuwe babymerels geboren.
En in de maand augustus gaan de Spiekpietjes op zeilkamp, zodat ze ook leren varen met een boot.

Daarom kleurden de peuters een mooie kleurplaat in met daarop een Spiekpietje op een merel en kleefden ze pluimen op het lichaam van de merel.
De eerste kleuters moesten een mozaïekboot opvullen met driehoeken, rechthoeken en vierkanten.





















In de maand juli moeten alle Spiekpietjes op controle bij de tandarts.
Daarom brachten alle kleuters hun tandenborstel, tandpasta en een beker mee naar de klas.
Eerst oefenden we klassikaal hoe we onze tanden moeten poetsen.
Daarna mochten er steeds twee eerste kleuters en twee peuters bij de juffen langskomen om eens hun tanden te poetsen.

















































In de maand september zijn de mandarijnen rijp en moeten de Spiekpietjes alle mandarijnen plukken uit de boomgaard van Sinterklaas. Juf Caroline bracht citrusfruit mee naar de klas.
We bekeken de fruitstukken eens van dichtbij en proefden een stukje.

Appelsien proeven.



 Bijten in een citroen...






 Pompelmoes proeven.



We maakten met enkele sinaasappels, melk, stevia en natuur yoghurt een lekker smoothie.







In de maand oktober wordt alles voorbereid voor de Spiekpietjes.
De Waspieten wassen en strijken alle kleren en de Spiekpietjes gaan nog eens in bad.
In de maand november brengen de merels alle Spiekpietjes naar de huizen met kindjes.
Zo kunnen de Spiekpietjes kijken of de kindjes braaf zijn en
bellen ze met hun gsm naar Sinterklaas om hem op de hoogte te houden.

En dan is de maand december daar, de verjaardag van Sinterklaas op 6 december.
We zetten een schoen, een appel en suikerklontjes voor het paard,
koffie voor de Sint en water voor Zwarte Piet.
En ja hoor, we waren flink geweest want er lagen cadeautjes.
 Een eetstoel voor onze poppen.
 Denkspelletjes
 De ziekenwagen van Playmobil
 En onze eerste legodozen.


De Sint was niet de enige die jarig was, ook juf Els en juf Caroline waren jarig.

 mmm lekkere snoepjes...


Juf Caroline had een cadeautje voor in de klas, Hubelino.
Dat zijn blokken waarmee we een knikkerbaan kunnen bouwen.
Uren spel plezier... Dank u wel.
Ze trakteerde in de klas met verse pannenkoeken en aan alle kleuters een chocolade lolly.



















Juf Ellen kreeg een nieuw voordeur: 30 jaar

Juf Ellen werd 30 jaar en dat vierden we in de klas.
Ze had een cadeautje bij voor de klas.
Babykledij van Niene voor de poppen en 12 potjes plasticine.










Daarna ging ze aan de slag om te trakteren met iets lekker in de klas.
Juf Ellen bakte heerlijke wafels.
Eerst nog kaarsjes uitblazen en dan lekker smullen.












Stage met juf Amber: Thema 'Wieltjes'

Spelen in de thema hoek








Met speelgoedauto's door de verf rijden.




Een auto knutselen met kosteloosmateriaal voor onze klaspoppen Jules en Rikki.









Zelf een autobaan maken en spelen met auto's.



experimenteren met tandwielen




auto's wassen



Afscheidsfoto met juf Amber


In het bos gooiden we onze beentjes los.

We hebben de laatste twee weken gewerkt over dieren in het bos.
Eerst deden we een brainstorm.
Met een brainstorm proberen we te weten te komen welke dieren de kinderen
al kennen die in het bos leven.
De volgende dieren kwamen aanbod.
- konijn
- vos
- egel

Daarna toonde de juf enkele prenten en knuffels, zo kwamen meerdere dieren aanbod
zoals een hert (en geen bambi), een uil, een slak, een eekhoorn, een vleermuis, een wolf en tot slot de spin.
We gingen aan de slag met de spin.
De kinderen mochten stroken zwart papier in stukjes knippen en daarna de snippers kleven op een lange strook wit papier. De juf bevestigde twee ogen, een zacht neusje en acht pootjes op de strook en zo hadden we een spinnenkroontje.








We leerden niet alleen over de dieren maar ook dat het nu herfst in het bos is.
Dit wil zeggen dat de blaadjes van kleur veranderen en dat de bomen stilletjes aan kaal worden.
We schilderden een doos in twee kleuren, groen en blauw.
En tijdens ons bezoek aan het bos verzamelden we takken, waarvan we een kale boom maakten in onze doos. Tot slot stempelden de kinderen herfstblaadjes rond de kale boom.
Het werd een mooi herfstschilderij.















Er werden ook nevenactiviteiten aangeboden,
waarbij de kinderen zelfstandig of begeleid konden werken/spelen.

DOPJES OP DE UIL DOEN MET EEN KNIJPTANG.

MET PLASTICINE DE BOSDIEREN OPVULLEN.

EEN GEZELSCHAPSPEL OVER KONIJNEN

Samen met de klas van juf Els maakten we pompoensoep.
Maar eerst warmden we onze spieren op door de pompoen alleen of met twee eens op te tillen.








Daarna gingen we naar de eetzaal waar we de pompoen in stukjes sneden alsook de wortels.
Elke kindjes hielpen om balletjes te rollen en kindjes die niks wilden doen mochten spelen.
In de namiddag dronken we met alle kleuters samen de soep op,
sommigen dronken wel drie klein tasjes soep.















We vierden ook nog een verjaardag, nl die van Axelle.
Zij werd drie jaar en trakteerde de klas met lekkere appeltaart.






Feestvarkens...

Tijdens de eerste schoolweken hebben we reeds drie verjaardagen gevierd.
De eerste was Laure, daarna Joppe en tot slot Daeya.
Hieronder kan je foto's bewonderen van onze jarigen.

LAURE


JOPPE










 DAEYA





Appels van zorgcentrum "Engelendale"

Eind september gingen alle kleuters naar zorgcentrum Engelendale om appels uit hun boomgaard te plukken. De appel, een leuk thema om over te werken.
Elke klas maakte voor alle kinderen een lekker gerechtje.
Onze klas maakte appelchips en appelfrietje (appelflappen),
juf Gwenny en juf Carla appelcake en juf Els appelmoes.

Voor we gingen kokkerellen, bekeken we eerst de appel van dichtbij.
Een appel heeft een schil die rood, geel of groen kan zijn.
De schil is lekker en mogen we dus opeten.
Als we de appel in twee stukken snijden zien we het klokhuis met pitjes.
Het klokhuis en de pitjes eten we niet op, maar ze vormen wel een ster in het midden van de appel.
Aan de appel hangt een steel en met deze steel hangt de appel vast aan de boom.




ZOT DOEN MET APPELSCHIJFJES


















Voor de appelchips moesten we niet veel doen. Gewoon met de mandoline fijne schelletjes snijden en super lang in de oven. (3 uurtjes op 100 graden, op een bakpapier).






Voor de appelfrietjes moesten we eerst naar de winkel om bladerdeeg en Stevia.
We hadden wel super veel geluk, want we mochten van de baas van de GB een snoepje eten.








Terug in de klas moesten we eerst de appels schillen en appelmoes maken.
De kinderen konden helpen de appels is klein stukjes te duwen met de "nicer dicer".
Als de appelmoes klaar was maakte juf Ellen er appelfrietjes van tussen bladerdeeg.
Daarna 15 minuutjes bakken op 200 graden.








Met plasticine konden de kinderen appeltjes maken.
De kinderen leerden dat ze de plasticine tussen hun twee handen moesten doen rollen
zodat ze een mooi appeltje kregen.
De appeltjes konden ze op hun placemat leggen en helemaal opvullen.






De kinderen die daar zin in hadden konden met verf appels in een boom stempelen (met één vinger).
Ze kozen een kleur en gingen zelf aan de slag.










Aan een lange tafel lag een blad van wel 3 meter lang.
Hierop hadden de juffen appels, peren en bomen getekend.
De kinderen die zin hadden konden met kleurpotloden, stiften of snippers en lijm
de appels, peren en bomen versieren.



De juf vertelde een verhaal over "Kleine Appelgeit".


Op de boerderij woonde een kleine geit. Ze was een heel gewone geit, niks bijzonders, op één ding na: ze had heel aparte eetgewoonten. Ze at graag kersen en peren en het meest hield ze van appels. Ze vertoefde dan ook steeds in de boomgaard en smikkelde het gevallen fruit lekker op. Onderweg naar huis spuugde ze de pitten over de heg. Op een nacht woedde er een orkaan en de hele boomgaard werd verwoest. Gelukkig groeiden er het volgende jaar nieuwe bomen op een veldje. Wie zou de pitjes daarvoor wel geplant hebben?

We leerden een versje over "appels tellen"
en keken hoeveel appels je nodig had om een kleuter te meten.
De begrippen klein(er), groot(er) en even lang kwamen hierbij aanbod.







Een thema met heel veel leuke activiteiten...


Dopjes, dopjes en nog eens dopjes.

Jullie hielpen ons allemaal om super veel dopjes te sparen
zodat onze kinderen ermee konden experimenteren.
Iets wat onze kinderen super graag doen zijn klein voorwerpen in potjes en dozen stoppen.
Daarom deden we heel veel dopjes in de zandtafel en konden ze naar hartelust van alles
vullen en terug leeggieten, maar ook doppen sorteren volgens kleur.












Met de doppen werd er ook gespeeld in de bouw-/autohoek.
De kinderen kregen de grote bouwauto's en wat deden ze...
alles voldoen en ergens anders de bak leegkiepen.




Op de lichtbak konden ze figuren en lange stroken maken of de doppen in kokkers doen.
Als je dan door de koker keek, werd het kleur van de dop geprojecteerd in de koker.




We leerden ook een schrijfbeweging aan de hand van de doppen.
Er werden enkele doppen op een groot blad bevestigd en daarrond moesten we cirkels tekenen.


De kinderen mochten ook een groot A3-blad versieren. Daarop stond een vis of een slak met ronde cirkels. De kinderen konden met doppen hun vis of slak vol plakken.




De eerste weken school.

We zijn alweer een weekje verder in het schooljaar 
en onze peuters en kleuters beginnen het stilletjesaan gewend te worden. 

Er zijn al heel wat minder traantjes, en als ze er toch zijn duren ze wat minder lang. 

Natuurlijk zijn we al gestart met enkele activiteiten en beetje schilderen, 
een beetje kleuren en vooral veel spelen. 


De klemtoon deze eerste weken ligt vooral op het leren kennen van de school en de afspraken. 
Wij, als juffen, maken veel tijd om mee te spelen, te knuffelen, te troosten, jas leren aandoen, boekentas leren leegmaken enz… 


Als uw kleuter doodmoe is na een dagje in de klas hoeft u daar dus niet van te schrikken. Want nieuwe indrukken en nieuwe dingen leren kost altijd heel veel energie! 

Geniet van de foto’s










Geen opmerkingen:

Een reactie posten